Followers

Monday, July 30, 2012

309 : berkat ramadhan

Alhamdulillah...
Syukur FM pada ilahi...kerana dgn izin NYa...usaha utk 'memutuskan susu badan' dgn irizz berjaya.

In fact..usaha dah dimulakan awal jun yang lalu... Sebulan juga on- off latih irizz...

Dgn berkat ramadhan...irizz turut 'berpuasa' - iaitu menahan diri dari rutin bergayut dekat mama dia..

Dalam usia irizz genap 2 tahun dia sudah menerima realiti yang rutin itu tidak boleh diteruskan lagi.. No more breast feeding...

1 ramadhan - 3 ramadhan.. Irizz ada juge menangis merengek2... Tak dapat bergayut...
Namun..akhirnya irizz dah boleh tinggalkan rutinnya.

Hari ini... Dah 10 hari irizz 'puasa' dan nampaknya Irizz dah mulai lupa dan tidak lagi meminta2 nak bergayut... Lega rasanya...

Maklumlah..perut FM pun tengah membesar nih..dan kata tok kat kampung... Susu yg ada nanti habuan adik irizz pula... Irizz dan besar.. Cukup lah 2 tahun bf...

Apapun... FM puas hati dan syukur sebab niat nk bf irizz hingga 2 tahun tercapai! Dan usaha utk putuskan juga dipermudahkan Allah...





posted from Bloggeroid

Friday, July 27, 2012

308: puasa kerana allah

...bukan kerana ramadhan

Itu antara poin atau isi penting yg FM dengar dari rancgn semanis kurma.
Makna lain, seseorg yg berpuasa perlu dilakukan krn allah.

Bezanya, puasa kerana allah adalah berpuasa menahan diri dari lapar dan dahaga dlm waktu ditetapkan dan menjaga batas2 larangan dan menjalankan ibadah harian seperti solat dsbgnya.

Puasa krn ramadhan adalah berpuasa semata tanpa menjaga larangan dan suruhan allah. Contohnya sanggup berlapar dahaga namun tidak mengerjakan solat lima waktu. Jadi, apa yg dia dapat hanyalah lapar dan dahaga kerana tiang agama nya tidak dituntaskan.

Skop nya meluas sebenarnya. Bukan setakat menahan makan dan minum.. Segalanya perlu dijaga juga. Dan ibadah utama iaitu solat bukan perkara remeh.

Jadi marilah kita renung sama2 apakah kita berpuasa menjadi hamba allah atau hamba ramadhan??




Air putih @ air jarang @ air mineral atau apapun namanya.... Pastikan kalian minum air yang cukup demi kesihatan dalam menjalani ibadah di bulan ramadhan ni.

posted from Bloggeroid

Friday, July 20, 2012

307 : harapan ramadhan

'ku mengharapkan ramadhan kali ini penuh makna...
agar dapat dilalui dengan sempurna...'

selamat datang ya ramadhan..

FM ucapkan selamat berpuasa pada semua kawan-kawan. semoga tahun ini lebih baik dari sebelumnya.

salam ramadhan,

posted from Bloggeroid

Thursday, July 19, 2012

306 : oh..baru ku tahu

pulang ke kampung baru2 nih...
FM sajer tanya kat mak FM.. tentang melenggang perut..

tau apa jawapannya..
"tak der org buat lenggang perut anak no 2"

"erk!! yer ker? "... huhuu.. manalah FM tahu...

dulu mase peknen anak sulong.. tak terasa lak nak melenggang perut.. mengandung ke-2 nih rasa nak lenggang2 perut lak...

Heh heh heh...

macam2 kan pembawakan budak nih..

♥FM

posted from Bloggeroid

Monday, July 16, 2012

305 : menu pilihan



grilled salmon...nyum..nyum..

time peknen nih.. nak mkn ikan salmon jer ari2...

posted from Bloggeroid

PROMOTIONS

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...